idajohanna

Oahu till San Diego

Resemånad dag 24
Måndag 18/7

På morgonen försökte vi i över en timme att få tag i och beställa antingen en uber eller lyft utan att hitta någon tillgänglig. Vi fick dock inte panik än eftersom vi var ute i så god tid. Så vi satt ute på verandan med ett par andra ungdomar som flyttat in i rummet bredvid det vi hade. De tipsade om nummer till en billig taxi och just som vi skulle ringa kollade jag lyft igen och då fanns det äntligen en bil på north shore! Han körde oss i sin pickup-bil hela vägen till flygplatsen. Bagaget låg bak på flaket. Det hade börjat regna så vi blev lite oroliga att det skulle läcka in till packningen men det tycktes ha klarat sig. Vi undervisade vår chaufför om Sverige och Europa. Han hade verkligen noll koll, men vad annat kan man förvänta sig när han bor på andra sidan jorden haha?

Väl på flygplatsen började galenheterna. Så mycket folk! Folk köade i ringar som gick runt och runt i flera varv i hela lokalen. Först till incheckningen och sen för att lämna väskan till agriculture check. Väl inne på flygplatsen åt vi lunch på Burger King. På flyget unnade vi oss själva att betala för att se varsin film; jag såg Dirty Granpa (riktigt kass!) och Andreas såg Deadpool, och sen bytte vi plats för att kunna se varandras filmer haha.

Väl i San Diego var det bara att ta en uber raka vägen till hotellet, som låg väldigt nära flygplatsen, där vi sov gott i ett enormt rum.

Hike

Resemånad dag 23
Söndag 17/7

Den här förmiddagen satte vi oss på cyklarna som tog oss lååångt hemifrån (kan medge att vi cyklade lite vilse) till en hike vi hört talas om. Vandringen var kort MEN gick uppåt, uppåt och enbart uppåt väldigt brant hela vägen så det blev en rejäl rumpträning sådär mitt på dagen. Men kul var det! Väl där uppe belönades vi med en härlig utsikt över havet och vi pausade med vatten och chips.

På cyklevägen tillbaka stannade vi vid en foodtruck för varsin acaí bowl som ju är så himla gott! Därefter stannade vi vid en liten strand bredvid Shark's cove där vi tog ett efterlängtat dopp. Där hängde vi hela eftermiddagen tills klockan närmade sig middagsdags, och då gick vi - liksom förra gången vi besökte Shark's Cove - bara rakt över gatan till parkeringen med Foodtrucksen. Så delade vi på en likadan poke bowl som jag testat tidigare.

Coolt med fjärilen!

Något av det godaste vi åt på hela resan

Haleiwa Arts Festival

Resemånad dag 22
Lördag 16/7

Ny dag med nya äventyr! Vi satte oss på cyklarna och tänkte den här dagen cykla åt andra hållet längs vägen. Då stannade vi till på en strand kallad Turtle Beach (egentligen Laniakea beach) som är känd för att supermånga sköldpaddor vilar på stranden eller i vattenbrynet där. Tyvärr såg vi bara några enstaka sköldpaddor under vår vistelse på stranden. Vi snackade även med några frivilligarbetare som brukar hänga vid stranden för att informera och hålla koll så att inga dumma turister bryter mot lagarna och trakasserar sköldpaddorna. De berättade också att det är samma 30 sköldpaddor som håller till vid stranden och att de kan se skillnad på dem allihop.

Vi satte oss på cyklarna igen och styrde mot närmsta staden Haleiwa. På vägen dit såg vi en skylt om att det pågick en Arts festival, och det ville vi ju inte missa! Förutom att gå runt och kolla på konstverk, fotografier och hantverk drack vi strawberry lemonades och åt supergoda sallader till lunch. Dessutom uppträdde ett gäng äldre med sång och hawaiiansk dans. Det var så himla härligt! Älskar när man ger sig ut på äventyr, utan att ha planerat något särskilt, och hamnar mitt i upplevelser som detta!

Det sjöngs och uppträddes.

Festivalen låg på ett stort gräsområde nära havet, där det var tätt med sköldpaddor i vattnet.

Försökte efterlikna en bild av mormor i skuggan under ett palmträd.

Andreas köpte en meteorit av lärare som kallade sig själva "teachers who dig science". De hade en massa häftiga saker, så som dinosarietänder och smycket gjorda av dinosauriespillning, meteoriter och alla möjliga sorters stenar. Själv köpte jag fina handgjorda smycken på ett annat ställe.

Efter att ha smakat en glass av lokal tillverkare fortsatte vi in i den lilla staden Haleiwa. Vi låste cyklarna och gick runt och tittade i butiker. Andreas köpte en hawaiiskjorta och jag köpte mer solkräm av mitt nya favoritmärke Sunbum. Jag var dessutom supernöjd med ett inköp i en söt butik av en liten skylt som sa "This is my happy place" (som numera pryder fint i studenrummet).

På kvällen lagade vi scrambled eggs med våra farmers market-grönsaker. Sent på kvällen, när det blivit tillräckligt mörkt, gick vi ner till stranden då Andreas ville testa att ta bilder av den vackra stjärnhimmeln. Bilderna blev fjasko, enligt Andreas, men jag tyckte det var fint ändå.

Shark's cove & Poke bowl

Resemånad dag 21
Fredag 15/7

Det blev en lugn dag. Förmiddagen spenderades i några timmar vid Shark's cove - ett känt snorklingsställe med klippor och rev. På andra sidan gatan fanns en parkering med flera olika food trucks. Vi bestämde oss för att testa stället som hette "aji limo" (för titta bara på bilden så färgglatt det var!). Maten var verkligen helt fantastisk! Högt över förväntan! Såhär i efterhand tänker jag att det var något av det godaste jag ätit. Jag beställde en poke bowl som bestod av ris och sallad med råa laxbitar (sushilax) i kokos- och mangosås toppat med krispiga kokosflakes. A-m-a-z-i-n-g!

Efter maten cyklade vi i duggregnet till Waimea Bay där vi låg resten av eftermiddagen. Andreas snorklade med en sköldpadda och jag badade. Då och då regnade det, men det gjorde inte så mycket eftersom det var ett varmt tropiskt regn. På kvällen blev det ytterligare ett kvällsdopp på stranden utanför huset, och sen åt vi sushi i solnedgången.

Scout höll oss sällskap vid frukosten.

Den fantastiska lunchen!

Bilden ovanför och nedanför är från Waimea Bay. Jag hade precis parkerat cykeln i ett cykelställ under trädet när jag höll på att gå in i det hängande huvudet. Lite creepy att titta på allt detta...

Solar i regnet.

Hale'iwa Farmer's market, North Shore, Oahu

Resemånad dag 20
Torsdag 14/7

Vi startade tidigt för att lämna tillbaka hyrbilen på flygplatsen. Klockan 09:41 flög vi från Maui till Honolulu, Oahu. Hur vi sedan skulle ta oss till vårt AirBnB (ett rum man hyr i någons hem) på North Shore blev lite av ett problem. Vi försökte med 2-3 bussar vid flygplatsen men det blev omöjligt med mitt stora bagage. Det är inte tillåtet att ta med stora väskor på Hawaiis bussar, det visste vi, men ville i alla fall chansa. Istället beställde vi en betydligt dyrare (men snabbare) uber som körde oss hela vägen till vårt boende. Det är visserligen alltid kul att åka uber eftersom man då får chansen att prata med lokalbefolkningen var man än är.

Strax efter klockan 12 var vi framme vid huset och eftersom incheckningen inte skulle vara förrän klockan 15 fick vi lite tid att döda på egen hand i skuggan, Jag satte mig på trappen för att läsa i min bok och några små ödlor sprang runt mig. Andreas lånade min telefon för att internetdela med sin egen och begav sig ut på en kort pokemonjakt i området (det var då appen var sprillans ny), innan han la sig och läste i en höngmatta i trädgården. Vi turades även om att titta på stranden som låg precis över gatan från huset. Men så till slut kom värden och visade oss rummet och huset, som var litet men fint och nyrenoverat.

De hade skrivit ihop ett långt välkomstbrev med listor på aktiviteter, matställen och annat som fanns i området. Det visade sig att vi kunde låna cyklar att ta oss runt med då vi inte hade någon hyrbil. Så när vi kommit i ordning lite på rummet satte vi oss på cyklarna och tog oss en bit norrut längs kusten. Vi hade läst att det skulle finnas en farmers market där på torsdagar och mycket riktigt, vid Waimea valley hittade vi den. Farmers markets är något av det mysigaste jag vet! Det är alltid härlig stämning med flera glada människor. Man kan gå runt och titta och smaka på i princip allt. Vi köpte en himmelskt god cane sugar juice med smak av lemon/lime (efter att ha provsmakat alla varianter såklart). På ett annat ställe köpte vi varsin vårrulle fylld med krabbkött. Efter juicen var vi sugna på att testa ytterligare en, denna gång med smak av passionsfrukt - lite söt - och så köpte vi kvällsmat i form av olika små tacos. Mitt i maten ropade den trevliga mannen vi köpt juicerna av till oss. Han ville visa oss en odla som kom krypandes nerför en bjälke ner till juiceståndet. "Han kommer varje torsdag och hälsar på", sa han. "Jag har en liten mugg med juice redo för honom. Han vill alltid ha samma - passionfruktsjuice".

Andreas gav honom lite dricks och då frågade han, högt i micken: "Are you on your honeymoon?" Hahaha

På marknaden passade vi också på att köpa med oss lite grönsaker. Ett par avokados, körsbärstomater och en zucchini. Nu kunde vi göra scrambled eggs deluxe. När vi frågade vad kakan "norwegian mochi" var, och förklarade att vi var från Sverige men aldrig hört talas om något liknande tidigare, fick vi den helt gratis för att smaka haha. Men mochi har jag ju testat tidigare runt den lilla glasskulan från Bubbie's när jag var på Hawaii med Klara. Väldigt speciellt med annorlunda konsistens. Ett annat tecken på den goda stämningen och de trevliga, givmilda människorna var när en pojke kom med pengar och skulle köpa lite grönsaker åt sin mamma. Då gav mannen honom lite extra av någon grönsak, av ren godhet. Sånt gör en så glad att se!

Efter marknaden cyklade vi vidare till matbutiken Foodland för att köpa lite smått och gott vi behövde. När vi äntligen cyklat hem för dagen kunde vi till slut ta ett efterlängtat kvällsdopp i havet vid den lilla stranden precis utanför huset. Därefter satt vi på handduken och såg på solnedgången. Innan läggdags fick vi feeling och såg disneyfilmen "Lilo & Stitch" som ju utspelar sig på Hawaii. Den var så fin att jag grät. Det är inte mycket som berör en som animerade filmer haha!

Stranden mittemot där vi bodde.