idajohanna

Road to Hana 1

Resemånad dag 17
Måndagen den 11/7

Den här morgonen packade vi in oss i bilen och förberedde oss på en dag fylld med äventyr och upplevelser! Något av det populäraste att göra på Maui är nämligen en roadtrip på Road to Hana vilket är en slingrig väg längst kusten med fantastiska utsikter och massor av ställen att stanna på.

Första stoppet blev Paia Bay, bara en kvarts bilfärd bort. André och Selina hade tipsat oss om detta ställe, och det var vi så glada att de gjorde! Det var en liten strand, och var antagligen inte så känd för allmänheten eftersom den var helt folktom när vi kom dit. Där låg enorma sköldpaddor som vilade sig i sanden. Eftersom stranden inte låg så långt från hostellet bestämde vi att det var ett ställe vi ville återkomma till en annan dag.

Vi fortsatte på Hana highway med flera stopp vid utkiksplatser och vattenfall intill vägen. Vi parkerade bilen och tog oss an en hike vid Twin Falls där vi var tvugna att gå över floder på vägen. Det var en fin hike i djungeln, varav mycket bestod av att gå i vatten, men många andra turister var där och trängdes med oss runt de två vattenfallen. Vi såg några klättra upp ovanpå vattenfallet så vi följde efter. Väl däruppe såg vi stigar, eller snarare fotspår i leran, som vi följde. Vi hade nämligen hört rykten om ett andra vattenfall om man fortsatte en bit till. Vi gick och gick och gick. Alldeles själva på "stigen". Efter närmare en timme mötte vi en liten grupp som nyss lämnat fallet som vi nu börjat höra på avstånd. Det här fallet var inte lika högt som det vi sett tidigare men innehöll mycket vatten ändå. Där satt ett gäng lokala ungdomar på stenar på andra sidan floden och rökte... något. En annan familj hade också hittat dit. Annars var vi ensamma vilket förstås var en stor skillnad från första vattenfallet. Det är ju sånt man vill uppleva! Vi tog oss ett dopp i vattnet och Andreas var modig nog att hoppa från klippan ner i vattnet. Lite vildare blev det sen när ungdomarna tog steget längre och klättrade upp i träden för att hoppa i.

Första vattenfallet "Twin falls".Framme vid andra vattenfallet.Några hoppade i vattnet från träden.

Längs vägen fanns flera gulliga stsånd där man kunde köpa färdkost och annat. Vi köpte en juice som de blandade till oss på plats, innehållandes ananas och sugar cane. Fräsch, läskande och supergott! Och till lunch åt vi våra mackor med jordnötssmör (standardmåltid) vid ett bord med amazing lookout.

Tuppar och höns på Hawaii är som duvor i Malmö. Det finns många och de är överallt!

Vägens enda rödljus haha

Under sista delen av Road to Hana började det att ösregna och jag fick köra ännu långsammare på de otroligt smala och slingriga vägarna. Det klarnade upp och sen kom vi äntligen fram till Hana. Tanken var att vi skulle stanna på en camping över natten, eftersom vi fått tips om det på ett hostel, men när vi kom fram hade kontoret redan stängt. Dessutom behövde vi uppsöka ett supermarket för vatten och mat innan det blev sent. Så vi åkte och handlade, och sen åt vi middag på en restaurang. Vi tyckte att vi kunde unna oss det efter en lång dag. Med ingen bättre lösning ställde vi bilen på en parkering nära havet, där vi somnade för natten...